Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Recenze? Velice ten tenký led...

30. 01. 2009 18:23:48
Nacházím na webu spousty článků, recenzí, blogů, krátkých aktualit a informací a vždy se snažím utvořit si v hlavě nějaký celkový dojem, obraz, či alespoň představu toho, co měl autor na mysli a snažím se na jeho text nahlížet z několika úhlů pohledu. Recenze bývají různé: zábavné, zbytečné, zdlouhavé, nebo naopak příliš stručné, zanícené, fundované, odfláknuté, humorné, ale nikdy nejsou a ani z principu nemohou být objektivní. A i když občas vyplivnu na tento blog nějaký článek, na čistokrevnou recenzi bych si patrně netroufnul. A to z jednoho prostého důvodu: zmíněná objektivita je pro mnoho lidí natolik důležitým prvkem, že naprosto postrádá smysl, abych se jako obyčejný fanoušek muziky, kterému se prostě něco líbí a něco nelíbí, pouštěl na tak tenký led. Snažit se být v recenzi objektivní, to je jako fandit Baníku a Spartě zároveň.
Co je vlastně účelem hudební recenze? Poskytnout posluchači dostatek informací o nějakém hudebním díle a zasadit názor na jednu nahrávku do širšího kontextu tak, aby si posluchač mohl lépe utvořit obraz o tom, co autor popisuje? Nebo je to čistě vyjádření osobních pocitů z díla na základě toho, jak je člověk vnímavý a jak na něj dílo působí?

Osobně se přikláním spíše k druhé variantě. Velmi rozšířenou výtkou rozezlených fanoušků hudebních těles směrem k recenzentům bývá ono okřídlené: "autor by si měl o kapele nejprve něco zjistit, než tady začne psát takové bláboly..."
To je beze sporu pravda a faktické nepřesnosti mi také vadí. A když už se autor rozhodne chlubit se v recenzi encyklopedickými znalostmi, nebo jen vyšperkovat odstavec nějakou pikantní hisotrkou, měl by si rozhodně vše ověřit.
Ale krásnou a vypovídající recenzi lze přece napsat i tehdy, pokud o kapele vůbec nic nevím. Není potřeba zahlcovat čtenáře tunami faktických informací a vypisovat historii recenzovaného umělce.
Musím se přiznat, že právě recenze, u kterých přímo bije do očí to, že autor recenzovanou kapelu vůbec nezná a je to pro něj první zkušenost, jsou pro mě nejzábavnější.
Jsou totiž tak nějak svěže upřímné a očišťující.

Daleko více pro mě znamená, když někdo napíše, že na něho track č. 6 působí divně a přeplácaně, než když někdo druhý popisuje ve dvou odstavcích kolik kytar je v daném tracku navrstvených, jaký rytmus hrají bicí, kolik zpěvových linek tam je a že basák hraje slapem, abychom se nakonec po osmi souvětích a třech odstavcích dověděli, že skladba je "mírně přearanžovaná".

Samozřejmě z důvodu neznalosti dochází i k velmi úsměvným výlevům, které s recenzí jako takovou nemají vůbec nic společného.
V dnešní době může na net pověsit svoje výplody kdekdo, tak proč ne.
Ovšem když se někde dočtu že "Už Jsme Doma znějí trošku jako Mňága a Žďorp, což je partně způsobeno tím, že používají saxofon", nebo že funky/jazz/rockoví Beatle Bagle jsou "něco jako Vypsaná fixa", to už je opravdu příliš.

Proto se domnívám, že nejlepší hudební recenze je taková, která se vyhne přímému srovnávání a připodobňovaní, která naznačí maximálně nejbližší hudební žánr a dále se zabývá pouze hudbou samotnou, popřípadě texty.
Mě například zajímá, jestli je hudba agersivní, melodická, melancholická, jestli jsou kytary hutné, nebo naopak provzdušněné a čisté, jestli je basa tvrdá a nebo vyčnívá, jestli jsou skladby chytlavé, nebo naopak potřebují více poslechů atd.
Nepotřebuji si v recenzi přečíst jména dalších osmi kapel, které třeba ani neznám, ale jelikož je autor zmínil, jaksi automaticky předpokládá, že my ostatní budeme okamžitě vědět, o co jde.
To je podle mě odfláknutá práce.

Zkuste přidat svůj názor. Co očekáváte od hudební recenze? Jak by měla ideálně napsaná recenze vypadat? Jak to zařídit, aby si ji člověk vůbec přečetl a nesjel pohledem rovnou na počet hvězdiček pod článkem?
Autor: Lukáš Sedláček | pátek 30.1.2009 18:23 | karma článku: 7.37 | přečteno: 1041x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Kultura

Jan Matuška

Miloš Zeman recenzuje knihy - Díl první: Ústava České republiky

Moji milí občané, tedy vy, co jste mne volili. Už několikrát a opakovaně jsem byl svědkem toho, jak novinářská žumpa a Sörösem placená lumpenkavárna nařkli mé voliče z primitivnosti a nevzdělanosti.

25.7.2017 v 17:37 | Karma článku: 11.94 | Přečteno: 245 | Diskuse

Karel Sýkora

Plastický chirurg na dovolené... :-)

Miroslav Kemel je český karikaturista a písničkář. Živí se tvorbou kreslených vtipů. První vtip mu otiskli v deníku Práce v roce 1987, v roce 1989 publikoval v Dikobrazu.

25.7.2017 v 17:28 | Karma článku: 5.32 | Přečteno: 124 |

Jiří Borový

S07E02: Stormborn - 40 %

Tak jsem včera čekal na osmou hodinu, abych se podíval jako ostatní normální lidé, kteří neponocují, na další díl seriálu Hra o trůny.

25.7.2017 v 9:21 | Karma článku: 6.57 | Přečteno: 267 | Diskuse

Dana Emingerová

Klavír? Nutit nebo nenutit děti hrát?

Věřte tomu nebo ne, ale po čtvrtstoletí pauzy jsem propadla klavíru. Dokonce se doma o něj pereme. Tedy já a mí tři synové... Ovšem i u nás to zpočátku vypadlo, že hudební výchova dopadne bledě a bude se opakovat rodinná historie.

25.7.2017 v 9:09 | Karma článku: 16.32 | Přečteno: 283 | Diskuse

Karel Sýkora

Je spoluzodpovědný za stav občanské společnosti... :-)

Miroslav Kemel je český karikaturista a písničkář. Živí se tvorbou kreslených vtipů. První vtip mu otiskli v deníku Práce v roce 1987, v roce 1989 publikoval v Dikobrazu.

25.7.2017 v 8:01 | Karma článku: 7.02 | Přečteno: 105 |
Počet článků 13 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1796
Obtloustlý lenoch, manžel, dle testu, který nedávno přišel mailem stabilní sangvinik, milovník potkanů (byť jsem zatím choval jen jednoho), požitkář, logistik, venkovan.

Seznam rubrik

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.